Thank you!

She Wrote It

My photo
Petaling Jaya, Selangor, Malaysia
A Personal Wellness Coach who loves Herbalife strawberry shake as healthy breakfast. I've lost 16kgs and improved my skin. I help people to lose weight, gain weight and improve health.

The Power of Istikharah

Bismillah.

HAVE YOU HAD YOUR SHAKE TODAY?
(mood strawberry shake je skarang ni)

HAVE YOU HAD YOUR ISTIKHARAH TODAY?
HAVE YOU ASK ALLAH FOR THE BEST CHOICE TODAY?
HAVE YOU SETTLE WHAT ALLAH ASK YOU TO DO EVERYDAY?

okay good girl....(when you say YES, soon when you read. kalau fikir lama2 nak jawab yes tu tak berapa nak good. ehhe)

*goncang shake straberry sambil menaip*

Have you ever been in a dilemma, of choosing what's the best for you, the best in yourlife? Rasa perlu buat keputusan yang terbesar, tapi takut, kalau kalau akan menyakiti kita, merosakkan kita, memudaratkan kita, atau membawa keburukan kepada kita.. eleh macam tak pernah, masa nak buat decision, macam2 datang dalam kepala. "macam mana kalau....takutla nanti.....tak sure laa...." ayat stereotype je semua ni. Lepastu fikir punyalah fikir sampai berhari-hari nak buat keputusan, ada yang sampai bertahun-tahun. Kalau dah lama sangat pulak nak buat keputusan, pernah terfikir tak, maybe bila kita buat keputusan dengan cara lambat tu, akan memudaratkan orang lain pulak?

selalu orang akan ingat buat istikharah ni mmg untuk pilih jodoh nak kahwin je. Laaa, nak kawin je ke nak mintak tolong Allah tunjuk yang terbaik buat kita? Habis tu yang sebelum2 ni awak mintak tolong siapa mintak tolong tunjukkan jalan? Wallahualam.

Rasulullah SAW bersabda: 

“Di antara kebahagiaan anak Adam ialah Solat Istikharah (minta pilih) daripada Allah Taala dalam segala urusannya dan di antaranya kecelakaan anak Adam ialah meninggalkan solat Istikharah daripada Allah pada segala urusannya.”

Ibu selalu sangatkan ingatkan aku untuk selaku buat Istikharah.. Sebab Ibu cakap, "u can never feel the peace of choosing the right choice when you ask Allah making the best decision in you"

So aku pun mmg nak taknak ikut je cakap ibu. Apa lah salahnya buat Istikharah.  Minta Allah tunjukkan seluas-luasnya kepada kita jalan terbaik buat kita. Allah kan Maha Mengetehui :)

Okay actually aku takda lah terer mana pun bab bab ni tapi boleh lah sikit, belajar dan belajar, ceramah tazkirah demi tazkirah, membaca dan membaca, dapat lah sikit kumpul2. Untuk amalan diri sendiri. Kalau diri sendiri tak buat, ada pulak orang lain nak tolong buat untuk kita?  Umur pun meningkat, apa kata belajar menjadi lebih dewasa, fikir lebih matang, takda asyik nak berfoya-foya. Nak kemana sebenarnya? 

"Apabila seseorang kamu berkehendak melakukan sesuatu, hendaklah dia rukuk dengan dua rukuk (sembahyang dua rakaat) selain daripada sembahyang fardhu."

Rasa macam nak share apa yang berlaku dalam hidup aku kesan dari Istikharah yang pernah aku buat sebelum ni. Wallahualam. These are my biggest things that happen in my life disebabkan istikharah. Semoga Allah redhai..

1) Jadi Cikgu

sebelum masuk ke IPG,  aku adalah salah seorang pelajar Diploma Bangunan di UiTm Sri Iskandar. Memang dari kecik, aku ada minat nak jadi interior designer and architecture. So, thats why aku mintak Dip in Building, and aku dapat. Sebulan lebih jugak aku kat sana. Belajar design building, autocad, technical drawings, and semua punya achitecture base. Tup tup satu hari dapat panggilan telefon dari Kementerian Pendidikan "Cik Siti Anis Athirah Bux ke? Saya dari Kementerian Pendidikan, Saya nak memaklumkan cik telah ditawarkan masuk ke Institut Perguruan untuk Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan-TESL. Boleh saya dapatkan pengesahan penenerimaan tawaran cik sebelum esok. Cik kena buat pengesahan di Laman Web Kementerian ye. Lusa adalah hari pendaftaran" Haa lebih kurang macam tulah operator tu telefon aku. speechless baq hang. Macam2 main dalam otak aku. Bercelaru beb! Nak jadi cikgu ke nak jadi interior design?

Telan air liur jugak aku masa tu. Gila hapa. Dah sebulan kot masuk UiTM. banyak gila duit dah habis. Beli alatan semua. drawing set je dah beratus, belum masuk drawing board, sketching pen, yuran amenda, kelab itu kelab ini, bla bla bla nak dekat ribu dah habis, Gila tak gila. Elok lepas tu je aku terus nangis2 call ibu, "sorry ibu, along takleh nak ikut cakap ibu. memang la masuk maktab amat menyenangkan, dapat elaun, cuti cukup, kerja jamin. Tapi, ni ha takkan nak bazirkan segala apa yang dah terbazir ni. Kita bukan orang senang. Ayah n ibu dah banyak habiskan duit utk along kat sini. Biar lah along jadi ID pun"

Sumpah masa tu sress gila bagai nak rak. Ibu rileks je cakap, "along, hari pendaftaran tu esok lusa je. Macam nilah, along balik bilik, pergi buat istikharah. Kosongkan jiwa, mohon Allah bantu tunjuk jalan terbaik untuk Along. Ni kerjaya Along, masa depan along, ibu ngn ayah tak paksa. Pergi tanya Allah, Dia lebih mengetahui" 

Aku pun malam tu menangis bagai nak rak sebab nak kena tinggal uitm. aku lepaskan habis2 kesedihan kalau betul2 aku kena tinggalkan uitm. Pastu aku tidur malam tu. Pukul 2 pagi aku bangun, setel istikharah. Rileks sangat. Serious rasa tenang! Pastu tidur macam biasa. Pagi esok tu aku call ibu dengan satu jawapan "Along rasa along dah bersedia nak jadi cikgu" ibu ucap syukur yang tak terhingga. Terus esok tu ayah n ibu datang amik aku kat uitm dengan barang2 aku. SENANG GILA! MasyaAllah.

Dalam perjalanan nak balik rumah, ibu tanya, apa yang membuatkan aku rasa redha nak masuk maktab? aku jawab simple je "entah. tapi rasa hati kuat sebelah untuk pilih masuk maktab. along tak mimpi pun ibu? betul ke ni?" "maybe Allah dah tunjukkan mimpi tu melalui mimpi ibu..Alhamdulillah" 

Rupanya ibu yang bermimpi. Malam yang sama aku buat istikharah. ibu pun turut sama buat. Ayah pun sama. Ibu cakap dia mohon Allah permudahkan urusan masa depan anak dia. Pergh aku tacing tu tayah cakap la. T___T. Malam tu jugak, ibu mimpi something yang sangat pelilk. Ibu mimpi jalan depan rumah, pastu ibu nampak ada banyak buah delima yang berguguran..buah2 tu semua dah masak, layu, kira macam dah buruk..pastu tiba2 ibu ternampak ada satu buah ni sangat cantik lagi, masak ranum, merekah-rekah je buah delima tu, nampak macam sedap sangat nak makan, pastu ibu kutip, masa ibu kutip pegang tu la mimpi tu terputus sebab terjaga dari tidur. -_________- potong betul

Pastu pagi tu, ibu dapat call dari aku cakap aku pilih nak masuk maktab. Patutlah aku dengar ibu ucap syukur Alhamdulillah sayup sayup kat dalam telefon..Alhamdulillah Allah mudahkan segalanya..Sampai sekarang, aku berada di tahun KETIGA Ipg Kampus Perlis. 2 years to go nak jadi cikgu. yay! 

2) Buat Herbalife Part Time

Aku adalah manusia yang sangat skeptikal dengan MLM before this. So, bila aku tahu Herbalife adalah MLM, aku jadi macam takleh nak terima hakikat, company yang sangat best ni MLM rupanya. Aku nampak dengan jelas semua nya pasal Herbalife bila balik dari ZeroTo Hero Gambang Edisi 9 (Nov2012) . Aku nampak peluang sebesar-besarnya dalam Herbalife. Dan aku nampak satu benda, aku boleh tolong orang ubah hidup mereka, dan secara tak langsung aku sendiri mampu ubah hidup aku. Aku nampak sendiri, buat herbalife part time part time je mmg boleh jana income sampai beribu beriban. Orang yang business minded macam aku mmg suka buat bisnes part time. Tanyalah, bisnes apa yang pernah aku buat? Alah, student dengan bisnes part time mmg takleh dipisahkan betul tak? 

Memandangkan ibu aku sendiri upline aku sekarang, takkan aku taknak buat bisnes lagi. Aku bukan saja boleh tolong ibu dapat income dia dengan menjadi downline yang rajin, tapi aku jugak boleh bentuk satu business family yang sangat luar biasa. Empayar Herbalife untuk keluarga kami. Mana tahu, family aku jadi macam family Uncle Allen 1 hari nanti? Tapi ada 1 benda yang ganggu fikiran aku, study aku macam mana? Buat Herbalife kena fokus gila2..kena ada komitmen yang luar biasa..kena ada masa..aku mana ada kereta..macam mana nak buat Herbalife? (sempit gila pemikiran waktu tu)

Masa mula2 pembabitan aku dan ibu, ayah adalah musuh utama aku dalam Herbalife. Ayah lah manusia yang paling benci Herbalife, tengok products Herbalife pun taknak. apatah pulak nak minum shake, Tambah2 dengan aku ke sana ke sini balik lewat pergi buat booth la, pergi shake party la, dia cakap sikit2 herbalife, sikit2 bisnes, kat rumah ni ada apa? Sedih sangat waktu tu. Allah je faham perasaan aku. Aku menangis kat Allah, betul ke jalan yang aku pilih nak buat Herbalife ni. Macam mana aku nak buat Herbalife kalau ayah tak benarkan. Nak jadi anak derhaka ke? 

Aku mula menangis kat Allah. Sebab dugaan paling besar aku nak terus kukuh dan bertahan dalam Herbalife adalah ayah. Allah, sedihnya tak yah cakap. Aku start buat istikharah bila aku mula rasa 50-50 nak teruskan. Aku mintak Allah bantu aku tunjukkan satu jalan, kalaulah dengan buat Herbalife aku mampu ubah seluruh hidup aku, ubah perangai aku jadi lebih baik, ubah lifestyle kami, dan kalaulah dengan Herbalife aku dapat tolong ringankan beban pendapatan ayah ibu. Aku anak sulung, aku perlu tindakan tepat. Sebab semua dalam tangan aku. 

Dalam hati aku redha je kalau Allah cakap "Kau takyah buat Herbalife, pergi belajar rajin2. nanti jadi cikgu kau dah mampu buat ayah ibu kau tersenyum" . Aku redha je apa yang Allah nak tunjuk. Tapi Allahuakbar, lagi aku mintak Allah tunjukkan jalan terbaik, lagi rezeki aku dalam Herbalife semakin melimpah-limpah. Sungguh! Dan aku semakin selesa dengan Herbalife. Dan aku pun teruskan. Aku dapat rasakan sendiri, Allah redhakan perjuangan aku dalam Herbalife. Sebab aku mintak kat Allah, nak tolong family2 yang terdekat dulu. yang perlukan bantuan aku. Terus Allah hantarkan aku Pak Njang aku (sekarang Qualified Producer), aku mintak lagi, aku dapat ramai cousin2 yang ingin berubah dengan nutrisi Herbalife. SubhanaAllah. Allah sedang tunjukkan jalan. So, i choose to stay :)

3) Pergi Extravaganza

Orang yang berjiwa Herbalife, dah tentu darah hijau akan mengalir.  So, kalau dah namanya darah hijau mengalir dalam tubuh, EVENT HERBALIFE memang takleh tinggal. Sebab dari Event ke Event lah aku perasan aku grow, menjadi orang yang lebih baik dan menjadi 'the new me'. 

Extravaganza bagi aku bagi orang orang yang serious nak buat Herbalife sampai ke akhir hayat mereka. Tak kisah la secara part time or full time. Aku excited sangat nak pergi Extravaganza. Aku nak tengok dengan mata dengan mata sendiri, Siapa Michael O' Johnson, siapa dr David Heber, Siapa Susan Peterson, apa yang ada kat extravaganza sampai orang boleh berjaya sampai TERubah hidup mereka. Aku nak sangat!! 

Tapi kekangan satu benda yang buat aku susah hati. Extravaganza akan habis Ahad. Hari Isnin dah start kelas ohoiii. Takkan nak skip kelas wei? Aku taknak skip kelas semata-mata pergi event. Aku taknak orang cakap "buat herbalife sampai kena ponteng kelas" "takut nak buat bisnes herbalife sebab mesti akan ponteng kelas macam dia". I am the leader. So i have to lead by example. Memang boleh je, nak naik flight dari Bangkok hari ahad tu jugak, so sampai Penang Airport pukul 12.30 tengah malam. dah tu aku nak balik perlis naik apa pulak tengah malam T____T 

So aku keep calm je. Aku keep on istikharah. mintak tolong Allah tunjukkan jalan. Macam mana nanti. nak ponteng kelas satu hari atau tidak, Kalau aku rush balik perlis jugak Ahad mlm tu nampaknya aku kena mnyusahkan ayah pergi ambil aku kat penang, patah balik hantar aku ke perlis, pastu patah balik semula ke sp. Kesiannya kat ayah. dia tak tidur lah macam tu. Dahla esok tu kerja. Allahu. Sukarnya nak buat keputusan.

So aku rileks rilek rilek. Istikharah banyak kali. Rasa tu macam okey je nak skip kelas satu hari. uish, biar betul Allah benarkan aku skip kelas. aherherher. Aku pun tak tahu kenapa, tapi bila lagi dua hari nak pergi tu, aku tak rasa macam nak beli tiket flight untuk balik ke Malaysia hari ahad malam nanti macam yang aku plan. Serious aku rasa confident nak skip kelas. Aku pun cakap jelah kat diri sendiri, "mm kalau Allah sendiri dah tentukan yang aku skip kelas satu hari hari isnin tu m adalah yang terbaik buat aku, so, I shoudnt worry! :))"  hehehehe.

so nak dijadikan cerita macam mana aku terpaksa skip jugak kelas hari isnin tu, adalah... jeng jeng jeng..pakej penerbangan kitorang satu team untuk ke Bangkok telah ditipu! wakakakaka. Cilakoii punya HASROL MAT SAAD (sekarang dah ditangkap masuk jel dah padan muka hang). hahahaa. Tapi alhamdulillah disebabkan ada agent penipu macam ni kami terpaksa travel 18jam pakai jalan darat. kahkahkah. what an unforgettable moment!

So, macam mana pulak aku skip kelas? aku skip kelas lah jugak hari isnin tu sebab TAB TEAM kami cakap, Hari Isnin semua orang sila ambil cuti, kita akan pergi buat group punya report polis. So, aku ponteng hari isnin tu sebab nak setel report polis nak tangkap si penjahat gemuk tu. So aku ada sebab yang kukuh lah jugak kalau lecturer tanya kenapa skip kelas, walaupun takda mc.

Cantikkan Allah susun? 

Sebenarnya Allah nak je kita rendahkan ego, untuk sujud padaNya, minta padaNya dalam keadaan susah senang. Jangan waktu susah je mintak tolong Allah, bila dah senang terus lupa. Allah pinjamkan kesenanganNya , kebahagianNya, sementara saja untuk kita. nak test lah jap Bux bunny ni pesen bersyukur ke tak dengan apa yang Aku beri padanya.

Actually banyak lagi istikharah yang aku dah buat, and Alhamdulillah aku bertemu jawapan. InsyaAllah yang Allah temukan ni adalah yang terbaik. Walaupun hati kita rasa ragu2 tapi ingat je balik "Aku kan dah buat istikharah, percaya jelah apa yang Allah hantar ni sebagai jawapannya. Allah cakap ni je terbaik untuk aku. Tak yah ingkat, ikut je. InsyaAllah"

Tapi kena ingat, nak buat Istikharah kena betul2 tenang and fokus. Hati jangan ragu2 atau was was. Sebab lepas istikharah ni Allah akan selalunya bagi ujian, nak test kita ni betul2 redha ke tidak apa yang Allah nak takdirkan tu. So, berhati-hati dengan sekeliling. Jangan terikutkan hati sangat.



Peka je dengan apa yang Allah nak tunjuk. Tak semestinya Dia nak tunjuk dalam mimpi. tapi kebiasaannya melalui mimpi lah. Tapi ada jugak melalui permudah urusan, ikut gerak hati, kecenderungan otak, atau apa apa sahaja petunjuk. InsyaAllah, percaya je dengan Allah :)





No comments: